søndag 13. september 2009

Stua tar form! - og ikke alt gikk som planlagt

Ny jobbehelg. Denne helga var det stua som skulle få oppmerksomhet. Vi har nesten klart vårt forsett om å gjøre ett og ett rom helt ferdig, men nå måtte vi rett og slett komme i gang med stua. Det nærmer seg kulde og snø og før den tid er det viktig at vi får transportert ting opp før det blir glatt. Stua må bli ferdig slik at vi har plass til alle ting.


(på denne veggen kommer peisen neste sommer. Da må kanskje deler av panelen ned igjen)

Fredagskvelden og lørdag gikk med til å panele stua. Vi har valgt vekselpanel med ca 10 cm underliggere og 17 cm overliggere. Ble veldig fint syns vi. Passe kraftig uten at det er helt villmark. Det tok lang tid å panele kortveggene. Alle bord måtte skråskjæres og amatører som oss fant det tryggest å måle lengden på hvert bord. Det finnes sikkert en formel for hvor mange cm hvert bord "vokser" i forhold til forrige avhengig av takvinkelen, men den slags matematikk orket vi ikke sette oss inn i. Sent lørdag kveld var vi ferdige og det var deilig. Stua virker veldig stor nå (43 m2) når det ikke er noe møbler eller kjøkkeninnredning, men det skal bli godt med litt god plass også.



Trapp del 2

Etter å ha fått byttet fra "høyre trapp" til "venstre trapp" forrige helg tenkte vi at nå var det bare å knekke i vei å få den montert. Åpningen mellom etasjene ble kledd med hobbyplater for å få en fin finish og mye tid gikk med til å renskjære gulvbord og tilpasning slik at alt ble tett og pent. Trappen ble montert liggende på gulvet og deretter løftet på plass. Alt passet fint. Da sto bare rekkverk igjen. Jeg knakk trøstig i vei, men fikk det ikke til å stemme uansett hva jeg gjorde. Johan måtte på banen og la beispenselen ligge. Vi sjekket og målte og målte igjen. Nei - ikke mulig å få sprinklene til å stå vertikalt samtidig som at rekkverket kunne festes oppe og nede. Her var noe feil. Ny telefon til Familiehytta i morgen tidlig. Det er nok så enkelt som at vårt "gamle" rekkverk ikke passet til våre nye vanger. Hullene til sprinklene var ikke riktige i forhold til hverandre oppe og nede. Phu! Utrolig ergelig og sinnsykt tidkrevende. Vi får satse på at det løser seg til neste helg.




Johan har klatret opp og ned stigen og beiset himlingen på terrasen. Også det seint og pirkete. 4m+ oppunder der og vanskelig å få plassert stigen slik at det er mulig å nå alle krinkelkroker. Vi forlot hytta med en fattig kvadratmeter ubeiset tak, så det blir litt klatring neste helg også.


Nå er det stortingsvalg og jobb før vi tar ny tur neste helg. Da er det stuegulv som står på programmet.

3 kommentarer:

  1. Ååå, jeg skjønner godt irritasjonen når man ikke kommer i mål med slikt "putlearbeid" som rekkverket på trappen, og bruker masse til på å prøve og feile.... Håper det løser seg og arbeidet glir bedre neste gang :)
    I stua blir det nok godt med tumpeplass når dere får 43 m2. Du kommer kanskje til å savne den peisen i vinter ;) Jeg er glad jeg tok både peis og ovn. Ovnen er i flittig bruk allerede og peisen blir neste års prosjekt.

    SvarSlett
  2. Synes dere er skikkelig flinke jeg. Går på med friskt mot! Og så fint som det blir! Gleder meg virkelig til vi kommer så langt!

    SvarSlett
  3. Hei og takk for kommentarer!

    Ja det blir nok litt savn av peis, men penga strekker ikke til denne høsten med skifte av jobb og oppstart av firma :). Skal jeg først bygge peis så skal den være akkurat slik som jeg vil, ingen kompromiss på det. Den blir som et "smykke" i stua som skal stå der til evig tid... Vi skaffer oss en gassbrenner denne vinteren. Varmt nok blir det nok uansett.

    Moro å se at det er nye følgere av bloggen min og masse lykke til Ann-Christin! Har blitt følger på bloggen din og nå gleder jeg meg til å se hvilke løsninger dere velger og til å få noen tips hos deg!

    Toril :)

    SvarSlett