tirsdag 4. mai 2010

Vår og lite bygging - peis del 2

Nå har det vært stille fra oss lenge. Vi koser oss på hytta vi, men det er ikke så mye bygging når det fortsatt er vinter og snø. Da går det mer i planlegging av sommerens aktiviteter.



Hytta er nå nesten helt ferdig og det som mangler er:



  • Pipe og peis
  • Torv på taket
  • Terrasser
  • Badstua
og noen lister (men ikke mange heldigvis)

I peisføljetongen har vi nå kommet til valg av peisinnsats. Vi vurderte lenge ulike typer, også åpen grue. De aller fleste peisinnsatser er så små syns jeg. Liten åpning og lite brennkammer. I tillegg er det kun de med bi-fold dører som er lovlig å fyre med dørene åpne. Har utforsket andre alternativer og nå har vi bestemt oss for en Brunner peis. Den kommer i de kuleste utforminger og mange ulike størrelser. Mange av modellene har heve dør noe som gjør at den kan fyres med døren både åpen og lukket. Den har stort brennkammer og er rett og slett skikkelig fin. (men dyr...) Vi bygger peis bare en gang så da får vi heller tåle å betale litt ekstra. Vi har valgt en flat modell med 57x67 cm åpning.


Døra løftes rett opp og blir som en skyvedør som heves opp i den sorte platen over åpningen. Skikkelig tung og fin, og tysk presisjon



Innrammingen blir tørrmur i Oppdal-skifer. Gruer meg litt til det, men alle jeg har snakket med sier at det klarer jeg fint om jeg tar tiden til hjelp... Har egentlig skikkelig lyst til å gjøre det selv - som kronen på verket liksom. Det blir en rett variant (som en stor pipe), men antagelig med en avsats slik at den blir litt mindre dominerende opp mot taket.


Formen blir noe slikt, men i tørrmur.

Det jeg er mest spent på nå er hvordan vi skal få peisinnsatsen på plass. Den veier totalt 241 kg så jeg håper inderlig at den kommer i flere deler. Får ringe forhandleren (Bobedre)i morgen og høre hva de sier.


Nå blir det nok stille på bloggen en stund igjen. Våronna tar vi hjemme og så har vi en familiehytte ved sjøen som trenger litt vedlikehold før sommersesongen. Der er vi heldigvis mange om jobben! Ledige helger blir det nok turer til fjells, klarer nok ikke å vente med alt til ferien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar