tirsdag 5. januar 2010

Romjul

Da har vi tilbrakt romjula på egen hytte for første gang. Det blir ikke siste!

Med kaldt vær og strålende sol ble det ikke noe særlig jobbing. Vi fikk derimot bodd oss skikkelig inn. Alt funker iht. plan :)

Et par ting ser vi likevel at vi kunne ha gjort anderledes.

Vi har et "gjestetoalett" midt inne i hytta, altså ikke mot yttervegg. Det medfører litt utluftingsproblemer. Her må vi finne på noe lurt etterhvert. Antagelig blir det en elektrisk vifte med kanal gjennom boden. Det andre vi burde ha gjort er å tenke litt nøyere igjennom plassering og antall stikkontakter. Vi har litt få kontakter rett og slett + at noen er dumt plassert mht. varmovner. Får se hva vi gjør med det. Siden vi har hvite gulvlister er det ikke et stort problem å legge ledninger synlig til noen ekstra kontakter.

Varmen var det ikke noe problem å holde til tross for at vi ikke enda har peis og ovn. Det går nok en del strøm om dagen, men det får vi heller leve med så lenge. Litt paranoide er vi nok også for at det skal bli frost inne derfor står panelovner og varmekabler på litt høyere enn de nok strengt tatt behøver. Det er meldt 30 minus til helga! Sikkert billigst å være på den sikre siden. Vi skaffer oss nok "ring hytta varm" system etterhvert også. Alt til sin tid.

Ser at andre bloggere mener vinduene ikke er helt patente (koblete Rørosvinduer) Vi har ikke hatt problemer med dugging eller ising. Mulig at det er fordi hytta nå er nokså tørr siden den har stått til lufting hele sommeren. Vi har også strammet opp alle vindushasper slik at de er helt tette.

Siden dette skal være en blogg om hyttebygging skriver jeg ingenting om hyggelig besøk, god mat, fine skiturer osv ;)

Et lite bilde av hytta i vakkert vinterlys kan jeg vel koste på meg :)


Når sprengkulda gir seg reiser vi oppover igjen, rydder vekk julepynten og finner frem saga og lister, lakker og oljer litt mer. Så skal jeg begynne å tegne tørrmurspeisen... Det blir sommerens store prosjekt. Gleder meg til det!

Godt nytt år alle sammen!

7 kommentarer:

  1. Grattis med ferdig hytte,Toril. håper alt er bra med deg/dere. Vi vurderer nå å bygge hytte vi også - kun på tenkestadiet selvsagt, og da kom jeg på at du hadde en hytteblogg.
    Kikki

    SvarSlett
  2. Hei Kikki

    Tja helt ferdig er den vel ikke... Gjenstår både pipe, peis og terassser.

    Artig at dere tenker på å bygge hytte. Håper bloggen min kan være til hjelp :) Prøver å skrive litt om både lure og dumme ting vi har gjort. Håper alt står bra til med deg ellers! Vi stor trives med egen bedrift - og bra går det også! Da kan vi vel ikke akkurat klage.

    Ta kontakt om du tror det er noe jeg kan hjelpe med. Kanskje har jeg noen tips ;)

    mvh

    Toril

    SvarSlett
  3. Flott hytte dere har! Jeg er en av de som sanker tips og inspirasjon midt oppe i egen hyttebyggeprosess, flott og nyttig å se bilder og lese om dine erfaringer under og etter bygging.
    Hilsen Torill

    SvarSlett
  4. Kjempeflott hytte dere har fått dere :)
    Tar med meg tipset om antall stikk-kontakter og plassering! :)


    Hilsen Elin
    http://byggehytte.wordpress.com/

    SvarSlett
  5. Hei Torill!
    Godt tips det med vinduene. Det skal vi sjekke neste gang vi er på hytta.
    Dere har fått det veldig flott. Det er en overgang fra jobbing hver hyttehelg til å nyte innsatsen.
    Synnøve

    SvarSlett
  6. Hei

    Hvordan strammet dere vinduene? Vår Familiehytte var ferdig i desember 2007 og fungerer ypperlig, men et vinduene på soverommet vårt iser, så jeg kunne godt tenke meg å sjekke strammingen.

    Takk til alle dere som blogger, det er så hyggelig å lese.

    mvh
    Christina

    SvarSlett
  7. Hei

    Strammet vinduene gjorde jeg rett å slett ved å skru øyeskruen som haspen er festet i lengre inn. Skrudde så mye at vinduet ble litt "tungt" å lukke. Ser nå at det faktisk dugger litt nederst på noen av vinduene, men rimer gjør det ikke. Det er 20 minus ute og 23 pluss inne. Litt dugg får vi vel leve med.

    SvarSlett